У рамках освітньої діяльності відбулася гостьова лекція, організована старшим викладачем кафедри іноземних мов Бересток О.В., на тему «Social Emotional Learning» (Соціально – емоційне навчання), яку провела Dr. Gilda Martinez-Alba, Professor in the College of Education of Towson University. Лекція відбулася 9 жовтня 2025 року форматі онлайн через платформу Zoom. У заході взяли участь викладачі та студенти університету. Під час виступу спікер висвітлила основні аспекти соціально-емоційного навчання, його роль у формуванні емоційного інтелекту, розвитку навичок саморегуляції, емпатії, відповідального прийняття рішень і побудови позитивних міжособистісних стосунків. Особливу увагу було приділено практичним підходам до впровадження SEL у навчальний процес та значенню цих навичок у період кризових ситуацій, зокрема під час війни в Україні. Отримана інформація виявилася надзвичайно корисною як для викладачів, так і для студентів, оскільки сприяє глибшому розумінню потреб учасників освітнього процесу, формуванню психологічної стійкості та підтримці ментального здоров’я в умовах невизначеності. Після лекції відбулася жвава дискусія: учасники ставили запитання, ділилися власним досвідом і висловлювали вдячність за змістовний та надихаючий виступ. As part of the educational activities, a guest lecture on the topic “Social Emotional Learning” was held. The lecture was organized by Olha Berestok, a Senior Lecturer of the of Foreign Languages Department. The lecture was delivered by Dr. Gilda Martinez-Alba, Professor at the College of Education, Towson University. The event took place on October 9, 2025, in an online format via the Zoom platform and was attended by both university teachers and students. During her presentation, the speaker highlighted the key aspects of Social Emotional Learning (SEL), its role in developing emotional intelligence, self-regulation, empathy, responsible decision – making, and building positive interpersonal relationships. Special attention was given to practical approaches for integrating SEL into the educational process and the importance of these skills during crisis situations, particularly amid the ongoing war in Ukraine. The information shared proved extremely valuable for both teachers and students, as it contributes to a deeper understanding of the needs of educational community members, the development of psychological resilience, and the support of mental health in times of uncertainty. Following the lecture, an engaging discussion took place: the participants asked questions, shared personal experiences, and expressed sincere gratitude for the insightful and inspiring presentation.






